آزادراه تهران- قم به بخش خصوصی واگذار می شود

آزادراه تهران –قم در قالب طرح بهسازی ، نگهداری و بهره برداری، با هدف ارتقاي سطح فني و ايمني و افزایش خدمات جاده اي براي کاربران و استفاده كندگان از آزادراه به بخش خصوصی واگذار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، محمدرضا زمانیان مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه های این سازمان با اعلام این خبر گفت: در راستاي ارتقاي سطح كيفي، فني و ايمني آزادراههاي دولتي موجود و از طرفي محدود بودن منابع اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابري از طریق مشاركت بانك ها و ساير منابع مالي و پولي كشور، واگذاري بيش از 13 آزادراه دولتي را در قالب طرح بهسازي، نگهداري و بهره برداري را در دستور كار خود قرار داده است.
وي افزود: در اين راستا فراخوان شناسايي سرمايه گذار تامين مالي براي آزادراه تهران-قم به عنوان يكي از آزادراه دولتي انجام شده و پس از طي تشريفات اداري، در نهايت، تفاهم نامه تامين منابع مالي به ميزان 2.000 ميليارد ريال با سرمايه گذار منتخب تنظيم و مبادله شد و انتظار مي رود با توجه به مصوبه اخذ شده از هيئت وزيران در اين خصوص، ظرف دو ماه آينده قرارداد مشاركت نيز تنظيم و مبادله شود.
زمانيان با اشاره به اهداف اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف افزایش درآمد آزادراه هاي دولتي و به موازات آن تامين منابع مالي در جهت ارتقاي فني و ايمني و همچنين افزایش سطح خدمات جاده اي براي كاربران و استفاده كنندگان از آزادراه هها اجرایی می شود.
وی همچنین در خصوص فرآیند واگذاری آزادراه هاي دولتي به بخش خصوصی افزود: پس از انجام مطالعات بهسازي و شناسايي نيازهاي فني و ايمني آزادراهها و تعيين مبالغ اعتباري مورد لزوم، در نهايت بر اين اساس، مصوبه هيئت وزيران بمنظور جذب سرمايه گذار اخذ و فرايند شناسايي و انتخاب سرمايه گذار انجام مي پذيرد.
مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه ها در خصوص طول دوره مشاركت و مدت زمان در اختیار گذاشتن آزادراه هاي دولتي به بخش خصوصی اظهار داشت: بهره برداری و نگهداری آزادراه ها تا زمان مستهلک شدن سرمایه گذاري اولیه به همراه سود مصوب در اختیار طرف مشاركت خواهد بود.